gejala penyakit jantung  

Posted by Rosmawati in

Penyakit jantung 
mampu menyerang sesiapa sahaja.kurangnya menjag a dan menitik berat mengenai jantung dialami oleh masyarakat hari ini. Pada hakikatnya jantung adalah organ terpenting bagi seseorang manusia untuk meneruskan kehidupannya. 
Pada dasarnya, gejala-gejala umum yang dialami orang yang mengalami penyakit jantung disebabkan kurangnya jumlah darah yang beroksigen ke jantung akibat fungsi jantung yang terganggu.


Gejala-gejala umum Penyakit jantung, antara lain:
  1. Angina
          Angina adalah rasa nyilu  apabila  ditekan di bahagian dada.
  1. Aritmia
          Aritmia adalah istilah yang digunakan untuk menunjukkan keadaan  gangguan degupan jantung yang dapat menyebabkan palpitasi (denyut jantung yang abnormal).

          Angina dan aritmia disebabkan kurangnya darah yang membawa oksigen ke otot jantung. Biasanya diikuti oleh gejala lain seperti pening, letih yang berpanjangan, mual,berpeluh, dan sesak nafas. Gejala-gejala tersebut dapat merupakan petanda awal risiko penyakit jantung

Gejala Penyakit Jantung lainnya, yaitu:
  1. Nyilu
          Sewaktu kita melakukan aktiviti, akan merasakan nyilu dibeberapa bahagian tubuh. Otot yang kekurangan darah beroksigen darah akan menyebabkab otat menjadi (cramp). Dada akan tersa ngilu atau berdebar-debar setiap kali melakukan aktiviti membebenkan.
  1. Sesak Nafas
       pesakit jantung biasannya akan mengalami sesak nafas. Sesak nafas sering dialami pada posisi berbaring kerana  cairan yang terkumpul di paru-paru mengalir ke jantung.
  1. Kelelahan atau Kepenatan
          Otot jantung yang melemah menyebabkan proses pemompaan darah kurang sempurna. Penderita sering merasa lemah dan lelah meskipun tidak melakukan kegiatan apapun.
  1. Jantung Berdebar-debar (Palpitasi)
          Jantung berdebar-debar tanda penyakit jantung adalah jenis debar yang bersamaan dengan gejala lain yaitu saat seseorang kelelahan, sesak nafas dan nyilu di tubuhnya. Bukan jantung berdebar saat menyaksikan atau mengalani persaan takut.
  1. Pening dan pengsan
       disebabkan darah yang mengalir tidak sampai ke anggota yang diperlukan terutama otak. hal ini akan menyebabkn seseorang itu akan mengalami pitam atau pengsan secara mengejut.

This entry is posted by RoSeMeraH on Sunday 20 November 2011 at 11:40 pm and can be accessed in the . All comments is shows in the Comments Bank .

0 comments

Post a Comment

Post a Comment